اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

ایزدی:

چرا مقام معظم رهبری با وزارت‌خانه شدن بنیاد شهید مخالفند؟/با کسری بودجه مواجهیم

ایزدی گفت: مقام معظم رهبری مخالف وزارت خانه شدن بنیادها و نهاد‌ها از جمله بنیاد شهید هستند.

چرا مقام معظم رهبری با وزارت‌خانه شدن بنیاد شهید مخالفند؟/با کسری بودجه مواجهیم

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، نشست خبری مهدی ایزدی معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

ایزدی در ابتدای نشست به کارت های هویتی ایثارگران که در حال تعویض است اشاره کرد و گفت: کارت ایثارگران که منقضی شده بود امسال مجددا صادر شد و حرمت کم نظیری دارد. کارت های قبل تا پایان تیر امسال اعتبار دارند.

معاون تعاون بنیاد شهید در خصوص کارت های جدید ایثارگری افزود: این کارت ها بسیار هوشمند است و تا پنج سال دیگر کارایی داشته و با بارکد و موارد امنیتی که برای آن لحاظ شده امکان جعل آن به حداقل امکان رسیده است. افراد برای ثبت نام می‌توانند به سامانه ایثار رفته و برای دریافت آن اقدام کنند. همچنین این کارت برای امور بانکی ایثارگران نیز قابل استفاده است و به محض مفقود شدن امکان از اعتبار افتادن دارند.

وی در خصوص حوزه اشتغال هم گفت: در گذشته خدماتی که در این حوزه ارائه میشد مربوط به جانبازان بالای ٢٥ درصد بود که شامل خود جانباز، فرزندانش، همسر و پدر و مادرش می‌شد اما بعد گسترش پیدا کرد به جانبازان زیر ٢٥ درصد و نیز خواهر و برادر ایثارگر را نیز شامل شد. 

معاون تعاون بنیاد با بیان اینکه ٢٥ درصد سهمیه اشتغال مربوط به خانواده ایثارگران است، ادامه داد: آنچه سهمیه اختصاصی استخدامی است قبل از آگهی شدن ابتدا سهمیه این جامعه کنار گذاشته می‌شود و تا کنون حتی یک مورد از این ظرفیت  از دست نرفته است.

وی گفت: از آذر ٩٤ تا آذر ٩٥ دولت ٢٣٨٠ ظرفیت استخدامی داد و در سال ٩٦، پانزده هزار نفر ظرفیت برای کل جامعه دادند. این در حالی بود که در دولت قبل ٢٥ درصد سهمیه ایثارگران در استخدام ها رعایت نشد که اگر میشد اکنون وضعیت بهتری بود.

ایزدی گفت: با اصلاح ماده ٢١ قانون جامع ایثارگران نهادها و سازمان هایی که موظف شدند ٢٥ درصد سهمیه به ایثارگران بدهند گسترش پیدا کرد. ما دو بخش از افراد داریم که در خواست اشتغال دارند، آنهایی که تحصیلات عالیه دارند و آنهایی که تا دیپلم و زیر دیپلم هستند. ما مجبوریم کسانی که تحصیلات ندارند کمک کنیم که خود شغل ایجاد کنند زیرا در اغلب استخدام ها نیاز به تحصیلات عالیه است.

وی اظهار داشت: جانبازان با هر درصدی، خانواده شهدا، خانواده مفقودین، خانواده آزادگان و زندانیان سیاسی رژیم پهلوی شامل سهمیه ٢٥ درصد استخدامی میشوند که گروه هایی که بیشتر مراجعه می‌کنند فرزندان این عزیزان هستند و تعداد کمی از خود جانبازان و عزیزان آزاده هستند که جویای کارند و البته در استخدام هم الویت هایی وجود دارد مثل اینکه اول فرزندان شهدا، بعد فرزندان جانبازان تا ٢٥ درصد و ... 

ایزدی بیان داشت: در برنامه ششم ما معتقدیم مسائل کارشناسی نشده و ما از نمایندگان می‌خواهیم در این خصوص اقدام کنند و به کارگیری مجددا بازنشستگان در حالی که با کمبود شغل مواجهیم امری ضد شغل محسوب می شود.

معاون تعاون بنیاد شهید در خصوص ساماندهی مزار شهدا گفت: ما ٢٢٣هزار و ٦٢٥ شهید داریم که دارای قبور هستند. که ٥٤٠٢ گلزار تا کنون ساماندهی شده اند. بقیه این تعداد به دلایلی از جمله نارضایتی خانواده ها مانع از مناسب سازی شده و اگر تعداد ناراضی ها کم شود اقدامات مناسب سازی انجام خواهد شد در غیر این صورت بدون اجازه خانواده ها کاری انجام نمی‌شود.

وی با توجه به گرانی قیمت مسکن گفت: ما پیشنهاد افزایش وام مسکن ایثارگران را دادیم و منتظریم مصوب شود اما هنوز تصویب نشده. این در حالی است که در سال گذشته در شهرهای بزرگ ٨٥ میلیون و در شهرهای کوچک تر ٧٠ میلیون و کمتر نیز وام پرداخت شده است. همچنین تا کنون در سال ٩٦ حدود ٤٦٩٢ هزار نفر درخواست وام داده بودند که الویت با افراد فاقد مسکن است.

ایزدی به افزایش بودجه بنیاد در سال 97 اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه بنیاد برای سال 97 ،٤ درصد افزایش داشته اما در عملکرد ما 400 میلیون کاهش بودجه داشتیم که باید بگویم امسال حتما با کمبود بودجه مواجه خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به مخالفت مقام معظم رهبری مبنی بر وزارت خانه شدن بنیاد شهید، گفت: یکی از دلایل مخالفت ایشان این است که چنانچه بنیادی وزارت خانه شود دیگر نمی‌توان از اموال زیر نظر مقام معظم رهبری برای مساعدت استفاده کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول